KLÍČOVÁ AKTIVITA 2
Partnerství pro spolupráci

2022-1-CZ01-KA210-VET-000082444
Doprava budoucnosti, udržitelná doprava, elektromobilita, vzdělávání pro budoucnost


Stavba elektrokoloběžky nabízí studentům praktické zkušenosti v oblasti techniky

Studenti z české a lotyšské školy se společně podílejí na projektu elektrokoloběžek, který má za cíl vytvořit dopravní prostředek poháněný elektrickou energií. Lotyšský partner projektu nedávno představil své dosavadní práce a studenti obou škol se tak mohou inspirovat a získat nové nápady pro své vlastní zpracování nápadu.

Projekt elektrokoloběžek nejenže umožní studentům vyzkoušet si praktickou realizaci svých teoretických znalostí v oblasti techniky, ale také se naučit pracovat s technickým softwarem, svařovat nebo tisknout pomocí 3D tiskárny.

Studenti české školy využijí technické nákresy od lotyšských partnerů a samotná realizace této aktivity na české škole začne v září 2023, když v současné době již probíhají přípravné práce a teoretické návrhy řešení. Projekt nabízí nejen zábavnou a interaktivní formu výuky, ale také možnost mezinárodní spolupráce a sdílení znalostí.

Startuje projekt eTwinning: Ekologický dopravní prostředek budoucnosti

Vyučující Aj na obou školách a jejich studenti se zapojují do etwinningové aktivity spojené s tématem ekologického dopravního prostředku budoucnosti. Studenti byli rozděleni do skupin, aby mohli představit své individuální a týmové vize dopravního prostředku budoucnosti. Cílem tohoto projektu je vytvořit komunikační prostředí mezi studenty obou škol prostřednictvím platformy eTwinning a Twinspace, ve které budou studenti komunikovat v anglickém jazyce a využijí své znalosti z technického kreslení.

Na závěrečné online konferenci si studenti vzájemně představí své finální vize. Cílem tohoto projektu není pouze rozvíjet ekologické myšlení, ale také posilovat přátelství a rozvíjet jazykové dovednosti v angličtině.

Projekt eTwinning je vynikající příležitostí pro studenty získat nové zkušenosti a rozvíjet své dovednosti v oblasti komunikace, spolupráce a tvůrčího myšlení, zatímco pracují na společném tématu s vrstevníky z jiné země.

Moodle pro elektronickou výuku v rámci projektu elektromobility vytvořen

Team vyučujích IT z WP3 založil úspěšně Moodle pro elektronickou výuku. Tento online prostředek umožní českým a lotyšským učitelům přidávat výstupy z elektronických výukových materiálů a technický slovník, které budou poté nabídnuty studentům. Tento krok umožní lepší a efektivnější vzdělávání v oblasti elektromobility. Moodle také umožňuje interakci studentů a učitelů, diskuzi a zpětnou vazbu. Projekt elektromobility je tedy krok blíže k naplnění svých cílů a přispívá k rozvoji vzdělání v oblasti elektromobility v České republice a Lotyšsku.

Pravidelná setkání projektových týmů: Klíč k úspěchu projektu Elektromobilita

Projektové týmy v rámci projektu Elektromobilita se pravidelně scházejí každých 14 dní, aby probírali témata, která se týkají splnění úkolů v rámci projektu. Jednotlivá témata se věnují například eTwinning aktivitě zaměřené na dopravní prostředek budoucnosti, na které společně pracují studenti a učitelé. Dalším důležitým tématem je tvorba technického česko-anglicko-lotyšského slovníku pro obor elektromobility, vývoj výukových elektronických materiálů, stavba elektrokoloběžky a vývoj malého elektromodelu vozítka.

Pravidelná setkání projektových týmů jsou klíčem k úspěchu projektu Elektromobilita. Diskuse a spolupráce mezi členy týmu umožňují sledovat průběh projektu a reagovat na případné problémy a výzvy. Navíc umožňují členům týmu přinášet nové nápady a přístupy, které pomáhají týmu dosáhnout stanovených cílů.

Výsledky pravidelných setkání jsou zřetelné v průběhu celého projektu Elektromobilita. Projektové týmy jsou schopny plnit stanovené úkoly včas a s potřebnou kvalitou. Vytvořené materiály a produkty jsou inovativní a odpovídají aktuálním trendům v oblasti elektromobility. Pravidelná setkání projektových týmů jsou tedy klíčovou součástí úspěšného průběhu projektu Elektromobilita.

Říjen 2023 Erasmus+ projekt Elektromobilita: Pracovní návštěva na partnerské škole v Rize

V rámci našeho Erasmus projektu Elektromobilita jsme se v říjnu 2022 zúčastnili pracovní návštěvy a setkání s naší partnerskou školou v Rize v Lotyšsku. Tuto návštěvu absolvovali ředitel naší školy, pan Koreš, zástupce ředitele školy, pan Chochol, a projektový manažer, pan Rolínek.

Během této návštěvy jsme se seznámili s pracovním projektovým týmem našeho partnera a prostorami jejich školy. Projednali jsme také další možnosti spolupráce mezi našimi školami a možnosti využití jednotlivých předmětů při zapojení do výuky Elektromobility v našem vzdělávacím procesu. Tato spolupráce nám umožní výměnu zkušeností a nových poznatků, které mohou vést k inovacím v našem vzdělávacím systému.

Těšíme se na další spolupráci s našimi partnery v Rize a věříme, že tato výměna zkušeností přinese pozitivní výsledky pro obě naše školy.

1. 9. 2023 Projekt Elektromobilita startuje

Dne 1.9.2023 jsme na naší škole SPŠ Strojní a elektrotechnické v Českých Budějovicích zahájili Erasmus+ projekt Elektromobilita ve spolupráci s naším lotyšským partnerem, Střední technickou školou z Rigy. Tento projekt se zaměřuje na tvorbu výukových materiálů, realizaci Etwinning projektu, vytvoření slovníku pro češtinu, angličtinu a lotyštinu a také na zavedení hackspace v naší škole pro širokou veřejnost. Součástí projektu je také soutěž v konstrukci elektrických koloběžek a malých modelů vozítek. Jsme nadšení, že se můžeme zapojit do této iniciativy a poskytnout našim studentům možnost podílet se na takové významné události. Tento projekt nám umožní rozšířit naše znalosti v oblasti elektromobility a získat nové zkušenosti v oblasti vzdělávání. Věříme, že naše spolupráce bude úspěšná a přinese pozitivní výsledky pro naše studenty i pro celou naši školu.

Rádi bychom také poděkovali našemu partnerovi z Rigy za účast v tomto projektu. Společně s nimi jsme připravili rozsáhlý plán aktivit, které budou našim studentům umožňovat praktické zkušenosti a nové poznatky v oblasti elektromobility. Během projektu se budeme zaměřovat na využití obnovitelných zdrojů energie a udržitelné mobility. Věříme, že tato iniciativa přispěje k ekologickému a ekonomickému rozvoji regionu a pomůže našim studentům a budoucím generacím připravit se na budoucí výzvy a příležitosti v oblasti elektromobility. Jsme plni nadšení a očekáváme velký úspěch tohoto projektu.

Z dosavadních vzájemných rozhovorů zástupců obou partnerských škol, které probíhalo v Aj, byl stanoven postup práce a domluveny pracovní skupiny, které budou zpracovávat jednotlivá témata, aby byly dosaženy nastavené plánované výstupy: Pracovní skupiny (WP) jsou:
WP1 - Zástupci vedení škol a projektoví koordinátoři - náplní této pracovní skupiny je koordinace celého projektu, zajištění legislativní stránky vzdělávacích výstupů, aby byly v souladu se vzdělávacími standardy jednotlivých zemí, příprava dalších partnerských projektů, zajištění medializace výstupů projektu. Aktivní spolupráce se zaměstnavateli v regionech, sledování vývoje v oblastech techniky i zaměstnanosti. Spolupráce s partnerskými VŠ.
Výstup: propojení partnerských škol, příprava projektu Erasmus mobilit studentů a zaměstnanců
WP2 - Vyučující odborných předmětů a cizích jazyků obou škol a studentské týmy - hlavní náplní je porovnání standardů vzdělávacích systémů, tvorba náplně elektronických výukových materiálů oboru Elektromobilita, do skupiny budou zařazeny i studentské týmy, které se budou spolupodílet na tvorbě výukového materiálu; další náplní je vytvoření ebooku Slovník technické Aj pro obor Elektromobilita, dalším tématem je porovnání systému příprav na Cambridgeské zkoušky, když lead škola je partnerem Britského centra. Dále realizace konkrétních školních projektů - tvorba elektrokoloběžky a případně i následné meziškolní mezinárodní soutěže v uvedených projektech, se zapojením studentských týmů.
Výstup: Elektronické učební materiály (CZE a Latvian); Ebook Slovník technické Aj pro obor Elektromobilita (verze v ENG, CZE a Latvian); Etwinning projekt Green technology škola budoucnosti či Green Technology Vehicle; školní projekty, soutěže.
WP3 - Vyučují IT obou škol - náplní je vytvoření online prostředí pro výukové materiály, technická pomoc ostatním WP
Výstup: vytvoření online prostředí pro umístění elektronických učebních materiálů a příprava pro hackspace ve škole

Představení škol

SPŠ strojní a elektrotechnická, Dukelská 13, České Budějovice
Střední průmyslová škola strojní a elektrotechnická v Dukelské ulici byla založena v roce 1913. Školu v současné době navštěvuje 428 žáků (z toho je 14 dívek), kterým poskytujeme úplné střední odborné vzdělání zakončené maturitní zkouškou ve dvou oborech. Jedná se o obory Strojírenství 23-41-M/01 a Elektrotechnika 26-41-M/01, a mají následující zaměření: Jsme otevřená škola, do vzdělávání aktivně zapojujeme jak žáky a rodiče, tak i partnerské firmy ( např. ČEZ, EGE, Bosch) a neziskové organizace. Žáci se podílejí na rozvoji a fungování školy v rámci studentského parlamentu (např. Den žáků pro žáky), rodiče aktivně řeší spolupráci se školou v rámci SRPŠ. Naším cílem je poskytnout žákům co nejširší rozhled v rámci jejich budoucího uplatnění. Proto pořádáme různé akce: Den pro firmy, pro VŠ a pro praxe.

Stěžejními prezenčními obory jsou Strojírenství a Elektrotechnika, které v rámci volitelných předmětů nabízejí žákům orientaci na silnoproudou (elektroenergetiku) či slaboproudou elektrotechniku, programování CNC strojů, automobilové obory nebo podnikovou ekonomiku.

Nově je otevřen i studijní obor Elektromobilita, který kombinuje výhody obou stávajících oborů. Škola spolupracuje s velkými podniky v kraji (ČEZ, EGE, Bosch, ČEPS, Jihostroj, Motor Jikov), které školu podporují i finančně a které si zde často přímo vybírají své budoucí zaměstnance. Proto je hlavní ambicí naší školy komplexně připravit žáka na profesní uplatnění. Klademe důraz na výuku cizích jazyků, dobré zvládnutí práce s počítačem a základy ekonomiky usnadňující i vstup do vlastního podnikání.

www.spssecb.cz


Riga State Technical School
Vocational Education Competence Centre "Riga State Technical School" (RSTS) with more than 2500 students and 400 staff is the largest vocational secondary education institution in Latvia. RSTS provides long-term educational policy in the state according with National Vocational Education Standards, Occupational Standards and requirements in labor market. It is a public and non-profit body. The task of RSTS is to prepare the students for work in a specialized profession and to promote knowledge, skills and attitude that correspond to vocational qualifications and support competitiveness in the changing working environment. RSTS provides vocational secondary education and training programs. It provides knowledge and skills required for Level 4 vocational qualification. There are 9 departments in RSTS: Auto, Computer, Business, Chemistry technology, Energetics, Mechanical engineering, Printing, Woodworking and Railway.

RSTS has already years of experience in the areas relevant for the project in vocational education. Since 2010 we have implemented a number of different initiatives - under national and EU programmes. For example: ERAF, ESF, Erasmus+, VET Mobility Charter, united by borders, Nordplus etc. RSTS actively participates not only in Erasmus+ KA2 projects, but also in KA1 projects related to mobility of students and teachers in other countries for gaining and exchanging experience. RSTS started to participate in Erasmus+ KA2 since 2016.

Project partners /hosting organizations: 24 professional secondary education organizations and companies in 15 countries: Bulgaria, France, Estonia, Iceland, Italy, Lithuania, Malta, Netherlands, Norway, Slovenia, Finland, Spain, Turkey, Germany and Sweden.

Teachers and students involved in this project have good communication skills. Teachers are ready for cooperation with colleagues in partner schools, they are ready to learn together and from each other, they have good professional competences as well they are creative. Besides, the constant communication with colleagues as well offers the teachers the chance to use the English or other foreign language in a live and meaningful way. The project coordinator of RSTS will be responsible of administration, coordination of activities and reporting on behalf of RSTS. Project activities in RSTS will be done by utilizing the experience and knowledge of teachers of RSTS, involvement of students and collaboration with companies.

www.rvt.lv

Realizace probíhá od 1. září 2022.

Po vzájemné konzultaci obou partnerských škol byly stanoveny cíle a výstupy v souladu s hlavními prioritami projektu. Těmi jsou: